Zakelijke presentaties zijn geen ted-talks, integendeel.

TED Talks, dat zijn TED Talks. En ze zijn niet ontworpen om dagdagelijkse zakelijke presentaties vorm te geven.


Zakelijke presentaties zijn geen TED-talks, integendeel - blog Kinote - trainers in communicatie- en presentatievaardigheden

Over TED.

TED (Technology, Entertainment and Design) is een wereldwijd platform waar sprekers hun baanbrekende ideeën kunnen presenteren. De talks zijn vrij te raadplegen voor iedereen die ze wil via TED.com


Een bron van inspiratie? Ongetwijfeld! De norm voor zakelijke presentaties? In 90% van de gevallen helemaal niet! Hieronder deel ik graag mee waarom je volgende zakelijke presentatie GEEN TED-talk hoeft te zijn.


Zakelijk publiek is NIET ZOALS EEN ANDER PUBLIEK.

Het publiek in je zakelijke meeting is resultaatgericht. (Dat, of ze zijn zich aan het vervelen en willen de tijd wat doden. Maar dat is een andere discussie.)


Ze zijn, tijdens de presentatie, minder op zoek naar een manier om zich te laten inspireren, zichzelf te ontdekken of zichzelf te laten entertainen. Een zakelijk publiek is er om te evalueren en te beslissen. Dit eenvoudig verschil zorgt fundamenteel voor een andere aanpak voor zowel de opbouw en het afleveren van je verhaal.


1. De start

TED Talks brengen nieuwe ideeën die van de wereld een betere plek maken. Het is dan ook maar natuurlijk dat deze opgebouwd zijn uit enkele argumenten die zich voorzichtig opstapelen naar een sterke conclusie. Het publiek investeert graag de tijd om van het idee overtuigd te worden.


Het verschil kan niet groter zijn in een meeting. Time is money, meestal denkt je publiek reeds aan de volgende meeting die gepland is, de mail die ze net nog verorberden tussen 2 meetings door of de telefoon die niet stopt met rinkelen. Maak dus gebruik van de kleine aandachtspanne die je nog krijgt. Deel meteen je conclusie en onderbouw met je argumentatie.


Zakelijke presentaties zijn geen ted-talks, integendeel. - blog Kinote - trainers in communicatie- en presentatievaardigheden

2. Ken de ECHTE 'rol' van je publiek

In zakelijke presentaties zijn de aanwezigen niet altijd de beslissingsnemers, maar zijn het ‘boodschappers’. Zij vertalen je boodschap naar de effectieve beslissingsnemers.


Je succes hangt dus niet enkel af van hoe sterk je deze boodschapper kan overtuigen, maar ook van hoe memorabel je verhaal is. Zorg dus voor een boodschap die niet enkel eenvoudig en duidelijk is voor je publiek, maar ook eenvoudig en duidelijk kan overgebracht worden.


Zakelijke presentaties zijn geen ted-talks, integendeel. - blog Kinote - trainers in communicatie- en presentatievaardigheden


3. LAAT NIETS AAN DE VERBEELDING TOE.

Het publiek van een TED-talk is in de stemming om de ideeën tot zich te nemen en te verwerken in zichzelf. Net daarom is het tijdens een TED-talk soms voldoende om subtiele hints te laten valen over welk resultaat je wenst.


De aanwezigen bij een zakelijke presentatie zijn meestal gejaagd. Ze hebben vaak niet het geduld om zelf je hints aan elkaar te puzzelen. Je moet je gewenste resultaat, je punt, uiterst duidelijk communiceren.


Onderbouw je verhaal met beelden als ze extra kracht geven, presenteer grafieken als je ze nodig hebt duidelijk, overzichtelijk en begrijpbaar.


Zorg dat er geen twijfel meer kan bestaan over je gewenste resultaat bij je publiek.

Loud and clear!



Wil je ook resultaatgericht zakelijk presenteren? Neem dan contact:

ng@kinote.be - 0483 600 983